I forbindelse med bekendtgørelse om hastighedsdæmpende
vejbump, er alle vejbestyrelser forpligtet til at bringe alle
vejbump i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 825 af
02/10/2002, senest 1. august 2007.
Dette gælder både for private, samt offentlige
vejarealer. I det tilfælde der er bustrafik på arealerne,
skal elementerne være lovliggjort pr. 15. oktober 2002.
Denne vedtagelse betyder, at alle private veje, der har
etableret trafikbump på deres arealer, skal iværksætte en
proces hvor denne bekendtgørelse kan overholdes og
efterleves.
I de fleste tilfælde er det foreninger der har fået udført
bump før 1999, der skal se til, at forholdene tilpasses gældende
lov og vejledninger.
Hartvig Consult har i de sidste 5 år hjulpet medlemmer i
PL med renoveringsopgaver indenfor vejområdet. I forbindelse
med lovliggørelse af alle trafikforanstaltninger der
indeholder bump, skal disse fremsendes som projekt og
godkendes af vejmyndigheden og politiet.
Vejmyndigheden er kommunen, og vejbestyrelsen er
grundejerforeningen, dvs. det er vejbestyrelsens ansvar, at
efterleve loven.
Det er vor opfattelse, at der med fordel bør startes en
planlægning af disse arbejder i foreningerne rundt i landet.
Det er tillige vor opfattelse, at der kan være besparelser
for disse etableringer, hvis grundejerforeningerne samarbejder
i projekt- samt renoveringsfasen. Det ville være en økonomisk
fordel, hvis f.eks. 10 foreninger i en kommune, kunne
fremsende et samlet projekt til kommunen og derefter kunne
udbyde ændringerne i bumpene sammen. På den måde bliver det
attraktivt for en entreprenør at udføre opgaven, i forhold
til at skulle lave 2 bump en eftermiddag og så 1 bump en
anden dag.
På www.vejsektoren.dk
kan man finde informationer om diverse vejanliggender, dog
skal der udfærdiges projekter og disse skal fremsendes i
overensstemmelse med gældende regler til vejmyndigheden for
godkendelse.
Er Jeres forening i ovenstående situation, er vi selvfølgelig
til rådighed med hjælp og vejledning i det fremtidige
arbejde. Vi mener, der er en økonomisk fordel i, at komme i
gang i tide frem for, at vente til sidste øjeblik, hvor alle
dem der ikke planlægger lidt ud i fremtiden, står og skal
have deres sager på plads.
Kilde: Peter Hartvig, Hartvig Consult.